BASIS KWALIFICATIE ONDERWIJS

Soms voel ik me een lelijk eendje en is die universitaire wereld, ver weg van het pad wat ik ooit als ambitieuze studente dacht te gaan bewandelen. Dingen liepen anders – zoals dat wellicht voor de meesten geldt – en hebben heel natuurlijk geleid tot mijn huidige positie binnen de Universiteit Utrecht. En ik ben daar blij mee! Ik voel me helemaal op mijn plek en wil hier ook blijven. Dat ik die plaats verdien, moet mede duidelijk worden aan de hand van mijn Portfolio Basis Kwalificatie Onderwijs.

Onderwijs is in mijn korte carrière een steeds prominentere rol gaan spelen, maar omdat ze nooit het uitgangspunt was, heb ik steeds de mogelijkheid gehad om op een open manier vanaf de zijlijn te kijken naar verschillende ontwikkelingen binnen het onderwijs. Ik denk dat dit me een unieke blik geeft op doelen, leermiddelen en leerprocessen van mezelf en studenten. Ik ben als praktijkexpert aangesteld, met de vrijheid om mijn huidige onderwijs in te vullen naar de krachten van mijn ervaring. Ik besef heel goed dat ik me in een luxepositie bevind. Die vrijheid koester ik zeker, en ik denk ook dat ze cruciaal is voor het goed functioneren van een leraar.

Mijn functioneren als leraar heeft de laatste jaren al heel wat ondersteuning en sturing gekregen, voornamelijk door het volgen van de master Specifieke Lerarenopleiding aan de Katholieke Universiteit Leuven. De eindeloze reflectieverslagen daargelaten, waren uiteraard de vele stage-uren voor de klas in diverse soorten onderwijs, met daarbij de begeleiding van de docent een enorme leerschool. Ik meen dus reeds een lange weg af te hebben gelegd. Wat niet wil zeggen dat er niets meer te leren valt. De leergang van de BKO heeft me de kans gegeven om mijn visie op onderwijs verder te ontwikkelen, aan de praktijk te toetsen en te spiegelen aan het niveau binnen de Universiteit Utrecht.


TRANSCRIBEER - OPDRACHT WERKCOLLEGE JAZZ

Een kleine indruk van de transcribeer-opdracht tijdens een werkcollege van de cursus Populaire Muziek en Jazz aan de Universiteit van Utrecht.



VISUELE INDRUKKEN VAN MEZELF ALS DOCENT

Voor het traject Basis Kwalificatie Onderwijs, werd ik vanuit mijn mentorgroep aangespoord om mezelf te filmen. Het werkt confronterend om jezelf te zien, maar je kan er vooral heel veel uit leren. Deze filmpjes geven een kleine indruk van een momentopname tijdens het laatste hoorcollege voor de cursus Musical Infrastructure in an International Context van de master Applied Musicology in blok 1.



 “Sara is a passionate teacher, she is always willing to share her opinions and practical information relevant to the course.”

“There were different kinds of assignments, but they were effective approach to this course.”

“Sara always respects everyone and give us the chance to express ourselves and shared our opinions.”

“De docent kwam met handige voorbeelden/case studies om de stof toe te lichten. De docent kon alle vragen beantwoorden en verschafte veel informatie met betrekking tot de thema's.”

“Docent is zeer betrokken en enthousiast. Heeft alles over voor studenten en is altijd bereid om te helpen.”

“Sara Lambrecht kan met veel enthousiasme vertellen over haar vakgebied, haar colleges zijn wat informeler maar dat vind ik ook wel prettig aangezien het college zo lang duurt. Daardoor houd de aandacht ook beter vast, dan een college dat weinig interactie heeft.”

 

 


Hands-on oefenen

Tijdens de college's zorg ik voor realistische hands-on oefeningen. Zoals bijvoorbeeld een "echt" marketing plan maken of een "echt" platencontract onderhandelen in een rollenspel tussen muzikant/manager en een label.

Prezi Presentaties

Ik probeer steeds visueel aantrekkelijke prezi presentaties te maken die mijn hoor- en werkcolleges begeleiden. Hierbij een voorbeeld daarvan.

Uitstap BUMA dag

De Buma Classical Convention is een ideaal moment om als student alvast ondergedompeld te worden in de praktijk: netwerken, lezingen en debatten. De perfecte uitstap als onderdeel van de master Applied Musicology.




 “Erg leuke en handige cursus. Daarbij speelde het enthousiasme van de docent een grote rol.”

“The teacher was always well-prepared for our classes and she has shown much interest in us and our training in the field.”

“Sara is a very approachable teacher. She created a very open atmosphere which enabled discussion. She knows about her subject and knows how to teach it in an interesting and interactive way.”

“Sara is a very responsible teacher. For example, she elaborately marked grade for each task for the exam, and she was so patient while she explained to me.”