Soms voel ik me een lelijk eendje en is die universitaire wereld, ver weg van het pad wat ik ooit als ambitieuze studente dacht te gaan bewandelen. Dingen liepen anders – zoals dat wellicht voor
de meesten geldt – en hebben heel natuurlijk geleid tot mijn huidige positie binnen de Universiteit Utrecht. En ik ben daar blij mee! Ik voel me helemaal op mijn plek en wil hier ook blijven. Dat
ik die plaats verdien, moet mede duidelijk worden aan de hand van mijn Portfolio Basis Kwalificatie Onderwijs.
Onderwijs is in mijn korte carrière een steeds prominentere rol gaan spelen, maar omdat ze nooit het uitgangspunt was, heb ik steeds de mogelijkheid gehad om op een open manier vanaf de zijlijn
te kijken naar verschillende ontwikkelingen binnen het onderwijs. Ik denk dat dit me een unieke blik geeft op doelen, leermiddelen en leerprocessen van mezelf en studenten. Ik ben als
praktijkexpert aangesteld, met de vrijheid om mijn huidige onderwijs in te vullen naar de krachten van mijn ervaring. Ik besef heel goed dat ik me in een luxepositie bevind. Die vrijheid koester
ik zeker, en ik denk ook dat ze cruciaal is voor het goed functioneren van een leraar.
Mijn functioneren als leraar heeft de laatste jaren al heel wat ondersteuning en sturing gekregen, voornamelijk door het volgen van de master Specifieke Lerarenopleiding aan de Katholieke
Universiteit Leuven. De eindeloze reflectieverslagen daargelaten, waren uiteraard de vele stage-uren voor de klas in diverse soorten onderwijs, met daarbij de begeleiding van de docent een enorme
leerschool. Ik meen dus reeds een lange weg af te hebben gelegd. Wat niet wil zeggen dat er niets meer te leren valt. De leergang van de BKO heeft me de kans gegeven om mijn visie op onderwijs
verder te ontwikkelen, aan de praktijk te toetsen en te spiegelen aan het niveau binnen de Universiteit Utrecht.
Een kleine indruk van de transcribeer-opdracht tijdens een werkcollege van de cursus Populaire Muziek en Jazz aan de Universiteit van Utrecht.
Voor het traject Basis Kwalificatie Onderwijs, werd ik vanuit mijn mentorgroep aangespoord om mezelf te filmen. Het werkt confronterend om jezelf te zien, maar je kan er vooral heel veel uit leren. Deze filmpjes geven een kleine indruk van een momentopname tijdens het laatste hoorcollege voor de cursus Musical Infrastructure in an International Context van de master Applied Musicology in blok 1.
“Sara is a passionate teacher, she is always willing to share her opinions and practical information relevant to the course.”
“There were different kinds of assignments, but they were effective approach to
this course.”
“Sara always respects everyone and give us the chance to express ourselves and
shared our opinions.”
“De docent kwam met handige voorbeelden/case studies om de stof toe te lichten. De docent kon alle vragen beantwoorden en verschafte veel
informatie met betrekking tot de thema's.”
“Docent is zeer betrokken en enthousiast. Heeft alles over voor studenten en is
altijd bereid om te helpen.”
“Sara Lambrecht kan met veel enthousiasme vertellen over haar vakgebied, haar colleges zijn wat
informeler maar dat vind ik ook wel prettig aangezien het college zo lang duurt. Daardoor houd de
aandacht ook beter vast, dan een college dat weinig interactie heeft.”
Tijdens de college's zorg ik voor realistische hands-on oefeningen. Zoals bijvoorbeeld een "echt" marketing plan maken of een "echt" platencontract onderhandelen in een rollenspel tussen muzikant/manager en een label.
Ik probeer steeds visueel aantrekkelijke prezi presentaties te maken die mijn hoor- en werkcolleges begeleiden. Hierbij een voorbeeld daarvan.
De Buma Classical Convention is een ideaal moment om als student alvast ondergedompeld te worden in de praktijk: netwerken, lezingen en debatten. De perfecte uitstap als onderdeel van de master Applied Musicology.
“Erg leuke en handige cursus. Daarbij speelde het enthousiasme van de docent een grote rol.”
“The teacher was always well-prepared for our classes and she has shown much
interest in us and our training in the field.”
“Sara is a very approachable teacher. She created a very open atmosphere which
enabled discussion. She knows about her subject and knows how to teach it in an interesting and interactive
way.”
“Sara is a very responsible teacher. For example, she elaborately marked grade for each task for the exam, and she was so patient while she explained to me.”
Sara Lambrecht
saralambrecht@icloud.com
+32 (0) 470/035345
Skype: saralambrecht (Antwerpen)
s.m.l.lambrecht@uu.nl
Departement Media- en Cultuurwetenschappen | Faculteit Geesteswetenschappen |
Universiteit Utrecht | Muntstraat 2A, 3512EV Utrecht | www.hum.uu.nl |
SLL Art Productions bvba
Itegemsesteenweg 146, 2270 Herenthout, België
BE08.24.146.642